تگ لاین

5 تگ لاین (شعار برند) برتر تاریخ که مدت‌هاست قلب مردم را تسخیر کرده‌اند

تگ لاین چیست؟ شاید کلمه اسلوگان یا شعار تبلیغاتی به گوشت خورده باشد.

اما تگ لاین بسیار مهم تر از اسلوگان است چرا که در کل حیات یک برند ثابت است و تغییر نمی‌کند.

هر برندی برای خودش یک هدف کلی دارد.

ماموریتی که کل برندش بر اساس آن هدف حرکت می‌کند.

حال برای اینکه بیشتر خودش را در قلب مردم جا دهد سعی می کند در قالب تگ لاین یا شعار برند، کل ماموریت را در یک جمله کوتاه معرفی کند.

در این مقاله قصد دارم ۵ مورد از بهترین تگ لاین‌های تاریخ را بررسی کنم.

رتبه پنجم: شرکت BMW

 

تگ لاین: Sheer Driving Pleasure 

ترجمه: نهایت لذت رانندگی

 

در کتاب the luxury strategy داستان جالبی از شرکت بی ام و می‌خواندم که شخصی از مدیر بی ام و پرسید چرا صندلی‌های عقب به اندازه صندلی های جلو راحت نیستند؟

و مدیر بی ام و پاسخ می دهد مهم‌ترین چیزی که برای ما اهمیت دارد، ایجاد یک تجربه خارق العاده برای راننده است و هر چیزی که مانع آن شود را حذف یا محدود می‌کنیم.

می‌دانی چه زمانی یک شعار می تواند به برند آسیب بزند؟

شاید با خودت بگویی مگر می شود برندینگ به یک برند آسیب وارد کند؟

زمانی که برند بر خلاف شعاری که انتخاب کرده حرکت کند دقیقا همین اتفاق می‌افتد.

برای مثال سایپا مطمئن را همه شنیده‌ایم و تنها چیزی که در آن دیده نمی‌شود ایمنی است!

 

تگ لاین سایپا

 

رتبه چهارم: شرکت KFC

 

تگ لاین: It’s Finger Lickin‘ Good

ترجمه: انگشت لیسیدنی خوب

 

کی اف سی در زمینه مرغ سوخاری فعالیت می کند.

نکته مثبتی که در نگاه اول دیده می‌شود این است که مخاطب با شنیدن آن می‌تواند نتیجه را تصویر سازی کند.

اصطلاح لیسیدن انگشت معمولا زمانی استفاده می شود که غذای مورد نظر بسیار خوشمزه است.

در واقع به جای جملاتی مثل بهترین مرغ،‌ خوشمزه ترین مرغ دنیا،‌ عبارتی استفاده کرده است که مخاطب به راحتی می تواند آن را در ذهن خودش تصور کند.

 

رتبه سوم: شرکت L’Oréal

 

تگ لاین: Because You’re Worth It

ترجمه: چون لایقش هستی

 

شرکت لورائل بزرگ ترین شرکت لوازم آرایشی در دنیا است. علت محوبیت این شعار این است که در تلاش است تا یک تفکر را تغییر دهد.

تفکری که باعث می شود خانم ها که مخاطب اصلی این برند هستند عاشق این برند شوند.

چون این تفکر به خانم ها اعتماد به نفس می رود.

احساس غرور و لذت می دهد.

نکته مهم این است که همه‌ی این برندها در شعارشان نتیجه نهایی را به مخاطب می فروشند.

نه ابزار یا لوازم آرایشی.

دلیل خرید یک محصول، فقط و فقط رسیدن به نتایج بعد از خرید است که این فیلم به صورت کامل توضیح دادم چطور باید از آن در تبلیغ نویسی صفحه محصول استفاده کرد.

هر کس بتواند نتیجه نهایی را به صورت کاملا واضح برای مخاطب به تصویر بکشد، برنده‌ی میدان است.

کاری که هیچ برند ایرانی انجام نمی‌دهد.

رتبه دوم: Nike

 

تگ لاین: Just do it

ترجمه: فقط انجامش بده!

 

فکر نمی کنم کسی این شعار را نشنیده باشد.

برای همین است که آن را در رتبه دوم قرار داده ام.

چرا این تگ لاین فوق العاده عالی است؟

  • نایکی حامی افرادی است که به دنبال تلاش هستند و فقط همین افراد هدف می‌گیرد
  • در تمام تبلیغاتش از این تگ لاین استفاده می کند (و آن را به تصویر می‌کشد)
  • مانند برند لورائل، یک جمله انگیزشی برای مخاطب به حساب می‌آید
  • تلفظ آن ساده است و به سادگی در ذهن مخاطب باقی می‌ماند

در تصویر زیر به وضوح می توانیم همراهی این برند را با افراد پر تلاش ببینیم.

 

تگ لاین نایکی

 

به همین دلیل است که افراد ورزشکار و پرتلاش ترجیح می‌دهند از همین برند خرید کنند.

تگ لاین یک شعار تزیینی نیست، جمله‌ای است که روح برند در آن جای داده شده است.

رتبه اول تگ لاین: Apple

 

تگ لاین: !Think different

ترجمه: متفاوت فکر کن

 

به نظر من این شعار بهترین جمله برای توصیف این شرکت است.

چرا که نه فقط در تبلیغات بلکه در کل محصولات این شرکت، خاص بودن و متفاوت بودن دیده می شود.

برای مثال اپل از پردازنده ی اختصاصی خودش در آیفون استفاده می کند.

سیستم عامل آن کاملا اختصاصی و متفاوت است.

بدنه آیفون ها حس کیفیت و خاص بودن را به مخاطب القا می‌ کند.

 

و کسانی که به دنبال خاص بودن در میان بقیه هستند، این برند به تنها انتخابشان تبدیل می شود. 

چرا؟

به دلیل انتخاب یک شعار خوب، حرکت در جهت آن و تولید محصولات خاص و با کیفیت.

هر کسی که مدتی با آیفون کار کرده باشد می گوید که من دیگر نمی توانم با گوشی های اندرویدی کار کنم.

تنها دلیل آن خاص بودنش است.

 

جمع بندی:

تگ لاین یک شعار تزیینی نیست، جمله‌ای است که روح برند در آن جای داده شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *