صبانت

۵ اشتباه فاحش کمپین تبلیغاتی صبانت

دقت کرده‌ای بعضی از افراد نابغه می‌توانند غیرممکن‌ترین کارها را از نظر دیگران انجام دهند اما وقتی نوبت به کارهای ساده می‌رسد، طوری گیج می‌شوند و اشتباهاتی انجام می‌دهند که از نظر هر کسی خنده‌دار است.

 

من هم الان دقیقا چنین احساسی دارم. وقتی کمپین تبلیغاتی صبانت را بررسی می‌کردم تصمیم گرفتم خودکشی کنم.

 

این کمپین تبلیغاتی تیتر و پیشنهاد فوق‌العاده‌ای داشت اما وقتی وارد صفحه فرود شدم با چند فاجعه مواجه شدم.

 

به خودم گفتم ای کاش آنقدر که به تبلیغات اهمیت می‌دهند، برای اثربخشی آن تبلیغ هم حساسیت به خرج می‌دادند.

 

و خب چه چیزی بهتر از اینکه نکاتش را در این مقاله بگویم تا اگر شخص دیگری تصمیم داشت کمپینی طراحی کند، این اشتباهات فاحش را انجام ندهد.

 

کمپین تبلیغاتی به‌صورت بنری برای موبایل‌ها طراحی شده بود:

 

 

اشتباه اول صبانت: قرار دادن ۲ دعوت به اقدام در تبلیغ

 

 

در انتهای این فایل گیف، دو دعوت به اقدام یا همان Call To Action  قرار داده شده است.

  1. کلیک کنید
  2. مرکز تماس کشوری 1524

 

در انتهای هر نوع تبلیغ آنلاین فقط باید یک انتظار از مخاطب را داشته باشیم و آن چیزی نیست جز کلیک کردن.

برای همین مرکز تماس کشوری 1524 نباید در این مرحله قرار بگیرد. این دعوت به اقدام زمانی استفاده می‌شود که مخاطب روی تبلیغ کلیک کرده و الان می‌خواهد سرویس مد نظرش را سفارش دهد.

 

نکته اضافه: مرکز تماس کشوری کمی نامفهوم است. طراح تبلیغ دقیقا می‌داند درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کند، اما نباید انتظار داشته باشیم، مخاطبین هم به همان اندازه حرف‌هایمان را می‌فهمند!

 

پس بجای مرکز تماس کشوری بهتر بود نوشته شود: همین الان با شماره 1524 تماس بگیرید و سرویس مدنظرتان را سفارش دهید (البته همانطور که گفتم این مورد در لندینگ پیج نوشته می‌شود نه تبلیغ بنری)

 

اشتباه دوم: قرار دادن محتوای لندینگ پیج در یک عکس!

 

کمپین صبانت

 

محتوای لندینگ پیج در قالب یک عکس برای موبایل طراحی شده است. اگر همین تبلیغ را در کامپیوتر باز کنیم با یک عکس فشرده شده مواجه می‌شویم.

 

این یعنی شرکت صبانت تصمیم گرفته‌ است برای کابران کامپیوتر یک تبلیغ جداگانه طراحی کند و همین یعنی هدر دادن بودجه تبلیغاتی.

 

اگر محتوای این تبلیغ به‌صورت ریسپانسیو طراحی میشد نیازی به ۲ تبلیغ جداگانه نبود.

 

اشتباه سوم: درخواست برای ازدواج در اولین آشنایی!

 

تصور کن اصغر در یک ایستگاه اتوبوس نشسته است. ناگهانی آن طرف خیابان یک خانم جذاب به اسم شهلا را می‌بیند. اصغر بعد از سلام کردن می‌گوید خب کی بریم ازدواج کنیم!

 

 

خنده دار بود؟

 

بله! و این دقیقا چیزی است که اتفاق افتاده. اکثر افراد سعی دارند از همان ابتدا محصول را بفروشند. خب این غیرممکن است!

 

اگر بخواهم دقیق‌تر صحبت کنم، به‌جای اینکه از همان ابتدا پکیج‌هایمان را معرفی کنیم، بهتر بود؛

 

  •  ابتدای لندینگ پیج بیشتر در مورد تیتر تبلیغ صحبت می‌شد (۱۰۰۰ گیگ – ۲۵ هزار تومان)
  • اینکه برند صبانت چه تفاوتی با دیگر رقبایش دارد
  • اینکه چرا همین الان باید از این پیشنهاد ویژه استفاده کنند (بعدا چه فرصتی را از دست می‌دهند؟)

 

اشتباه چهارم: شکنجه کردن مخاطب

 

 

شما باید ۵ صفحه متوالی جلو بروید تا بلاخره بتوانید به صورت آنلاین ثبت نام کنید!

 

من روی ثبت نام آنلاین کلیک کردم و بعد از آن وارد صفحه‌ی انتخاب استان شدم. بعد از انتخاب استان این پیام ظاهر می‌شود:

 

 

خب روی ادامه کلیک می‌کنم و برای اولین ورودم از کد ملی استفاده می‌کنم.

 

جالب اینجاست وقتی کد ملی را وارد کردم با این خطا مواجه شدم:

 

 

 

فکر می‌کنید وقتی مخاطب چنین خطاهایی ببیند چه کار می‌کند؟

 

بستن صفحه و این یعنی سوزاندن بودجه تبلیغاتی

 

 

خطای ناشی شده به دلیل تجربه کاربری ضعیف این سایت است. در واقع شما باید ثبت نام کنید تا بتوانید از کد ملی استفاده کنید.

 

جالب‌تر از آن زمانی بود که همه‌ی اطلاعاتم را وارد کردم اما به دلیل یک خطای فنی سیستمی، ثبت‌نام انجام نشد!

 

یکی از مهم‌ترین قانون‌های فروش اینترنتی این است که فرایند خرید را بسیار ساده کنیم. طوری مخاطب برای سفارش دادن گیج نشود.

 

بهتر بود کل عملیات ثبت‌نام در ۲ مرحله خلاصه میشد.

  • لندینگ پیج اول برای معرفی صبانت و سرویس‌ها
  • لندینگ پیج دوم برای ثبت‌نام سریع

 

اشتباه پنجم: شلوغی لندینگ پیج

 

 

همیشه برای لندینگ پیج‌ها باید از یک صفحه جداگانه استفاده کنیم. فراموش نکنیم که هر لندینگ پیج فقط یک دعوت به اقدام باید داشته باشد.

 

برای همین، تک تک المان‌هایی که باعث گیج شدن مخاطب می‌شود باید حذف شود.

 

 

جمع‌بندی:

تبلیغات می‌تواند سودآور باشد به شرط اینکه اصولی انجام شود. این تبلیغ با پیشنهاد خوبی آغاز شد اما ایرادات فنی و تجربه کاربری آن باعث می‌شود کاربر به کلی از خرید کردن منصرف شود.

 

در این مقاله درباره‌ی ۳ دلیل کم بودن فروش سایت صحبت کردم. در دلیل دوم بیشتر در مورد سختی فرایند خرید و راه‌حل آن صحبت کردم، پینشهاد می‌کنم آن مقاله را نیز بخوانی.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *