نقد و بررسی و بهبود صفحه محصول دوره فن بیان بهرام پور

برای یادگیری حرفه‌ای تبلیغ‌ نویسی بهتر است آن را روی عمل ببینیم و چه چیزی بهتر از اینکه یک نمونه واقعی را بی‌طرفانه نقد و بررسی کنیم و آن را بهبود دهیم؟

 

در این مقاله می‌خواهم دوره غیر حضوری فن بیان محمد پیام بهرام پور را نقد و بررسی ‌کنم.

 

به نظر من پیام واقعا در کار خودش یک متخصص واقعی است و من به آن ایمان دارم.

 

چه خوب میشد اگر متخصص‌ها می‌توانستد با دانش تبلیغ‌نویسی مهارتشان را به نمایش بگذارند و به نتایجی برسند که واقعا لایقش هستند.

 

خب بریم سراغ صفحه محصول

 

اشتباهات اولیه صفحه محصول:

 

 

 

نکته بسیار مهم: برای تبلیغ‌ نویسی محصولات گران‌تر مثل دوره‌های جامع، باید توجه بیشتری به تبلیغ نویسی توجه داشته باشی.

 

ریسک خرید برای محصولات ارزان پایین است. یک کتاب را خیلی خوب هم تبلیغ نویسی نکنی معمولا فروش خواهد داشت.

 

اما دوره‌های آنلاین ریزه‌کاری‌های بیشتری دارد.

 

اولین اشتباه این صفحه محصول این است که المان‌های بسیار زیادی در آن دیده می‌شود

 

هر چیز مزاحمی که باعث می‌شود توجه مخاطب از هدف اصلی دور شود، نرخ تبدیل را پایین می‌آورد.

 

لینک‌های اضافه هدر و فوتر … سایدبار … نمایش قیمت محصول در همان ابتدا و …

 

در صفحه محصول دوره‌های جامع تنها چیزی که باید توجه را جلب کند، تیتر صفحه محصول است.

 

حالا هر لینکی که توجه را از تیتر صفحه محصول منحرف کند، نرخ تبدیل به مراتب پایین‌تر می‌آید.

 

تیتر صفحه محصول

تیتر این صفحه محصول نسبتا خوب است اما ۲ ایراد دارد:

 

  1. بسیار از افرادی که در دوره‌های فن بیان شرکت می‌کنند، تمایلی به سخنرانی ندارند بلکه می‌خواهند در جمع خانواده و یا دوستان بهتر صحبت کنند (این تیتر چنین مخاطبی را هدف نمی‌گیرد)
  2. سایز تیتر صفحه محصول باید از تمامی زیر تیترها بزرگتر باشد. طوری که در نگاه اول این تیتر باید دیده شود.

 

برای مثال می‌توانیم تیتر را اینگونه بنویسیم:

چطور در جمعی مثل یک سخنران حرفه‌ای صحبت کنیم؟

 

حتی اگر خیلی خجالتی هستیم یا اینکه هیچ اعتماد به نفسی نداریم …

 

 

این تیتر علاوه بر سخنران‌ها، افرادی که مشکل صحبت در جمع را دارند هدف می‌گیرد.

 

اشتباهات قسمت دوم صفحه محصول:

 

قسمت احساس اضطراب و دلهره …

 

یکی از مواردی که سبب اعتمادسازی در کسب‌و کار می‌شود وجود یک نظم و قانون مشخص است، در صفحه محصول این اجازه را داریم حداکثر از ۲ رنگ و یک فونت برای کل صفحه محصول استفاده کنیم.

 

کافی است نگاهی به صفحه محصول‌های درجه یک خارجی نیم نگاهی کنی تا به حرفم برسی.

 

رنگ‌های بکار رفته در صفحه محصول‌های ایرانی دقیقا مثل عکس زیر هستند!

 

 

البته باز در این عکس یک هماهنگی دیده می‌شود. اما اگر از رنگ‌های زیاد استفاده کنیم، بجای اینکه توجه مخاطب را جلب کنیم، آن را به خودمان بی‌ اعتماد می‌کنیم.

 

دلیلش چیست؟

 

علت آن این است که در تبلیغ‌های ماهواره‌ای و چاپی، از انواع و اقسام رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود.

 

رنگ‌های زیاد، دقیقا همین تبلیغ‌ها را برای مخاطب یادآوری می‌کند و ناخودآگاه به ما بی‌اعتماد می‌شود.

 

 

بنابراین: ما اجازه داریم فقط از ۲ رنگ مختلف برای صفحه محصول استفاده کنیم.

 

یک سوال: اگر دوره‌های مختلف داشته باشیم، در همه‌ی صفحه محصول‌ها باید از رنگ ثابت استفاده کنیم؟

خیر. تم رنگی هر صفحه محصول می‌تواند با بقیه متفاوت باشد اما در خود صفحه محصول باید از ۲ رنگ مشخص استفاده کنیم.

 

در صفحه محصولی که نقد و بررسی می‌کنیم، بهتر بود در کل صفحه محصول از یک فونت استفاده شود.

 

نکته دوم: بگذار درد را مثل راه رفتن روی شیشه‌های شکسته احساس کنند

 

برای صفحه محصول زیر تیتر خوبی انتخاب شده است:

 

وقتی مقابل یک جمع قرار می‌گیرید چه حسی دارید؟

احساس اضطراب و دلهره دارید یا …

 

بعد از این زیر تیتر بلافاصله در مورد نتایج استفاده از دوره صحبت شده است. اما زمانی که صفحه محصول را مشکل شروع می‌کنیم باید آن را دردناک‌تر نشان دهیم تا توجه بیشتری را جلب کنیم.

 

واضح‌تر بگویم:

  • وقتی نتوانیم اضطراب خود را کنترل کنیم چه اتفاقاتی می‌افتد؟
  • وقتی نتوانیم صحبت خود را خوب شروع کنیم، چقدر به اعتبار ما لطمه وارد می‌شود؟
  • وقتی کسی علارغم توانایی و تخصص بالا، نتواند خودش را خوب پرزنت کند، چه فرصت‌هایی را از دست می‌دهد؟

 

وقتی صحبت ما با مشکل شروع می‌شود، باید در مورد این سوالات هم صحبت کنیم. نه اینکه مستقیما بعد از آن محصول را معرفی کنیم!

 

پیدا کردن این مشکلات خیلی هم سخت نیست، کافیست با مخاطبینت بیشتر صحبت کنی تا مشکلاتشان را پیدا کنی.

 

مشکلاتی مثل از دست دادن فرصت‌های کاری

مشکلات عاطفی

بی‌توجهی از طرف دوستان

و …

 

این‌ها درد هستند، وقتی در مورد این‌ها صحبت کنیم، مخاطب می‌فهمد قصد ما فقط فروش محصول نیست، بلکه واقعا او را درک می‌کنیم و می‌خواهیم کمکش کنیم.

 

نکته سوم: سرفصل‌ها را طوری بنویس که بگویند همین الان محصول را می‌خواهم

 

شاید درک این جمله کمی سخت باشد، سرفصل‌های این محصول را ببین:

 

 

چطور می‌توانیم بگوییم یک سرفصل تبلیغ‌نویسی کرده‌ایم؟

 

پاسخ ساده است، اگر کل متن فقط همین یک سرفصل را داشته باشد، باز هم مخاطب برای خرید کردن باید ترغیب شود.

 

برای مثال سرفصل دقیقا می‌دانید که چگونه یک سخنرانی طراحی کنید؟ مورد خوبی است اما می‌توانیم آن را طوری بنویسیم که شخص نتیجه آن را در زندگی و یا کارش ببیند.

 

مورد اصلاح شده:

 

چطور متن سخنرانی را آماده کنیم طوری که حتی نفر آخر سالن، میخکوب صحبت‌هایمان شود و تا آخرین ثانیه به ما گوش دهد؟

یا

 

چطور متن سخنرانی را طراحی کنیم طوری که بعد از سخنرانی، فقط صدای تشویق حضار را بشنویم؟

 

نکته چهارم: نظرات مهم نیستند، حرف نزن و نشان بده

این اشتباه بسیار در صفحه محصول‌های ایرانی رایج است. معمولا از شخص یک نظر درباره‌ی می‌گیرند و چنین جواب‌هایی می‌دهد:

 

  • دوره‌ی خیلی خوب راضی بودم
  • آقای ایکس خیلی دلسوزانه تدریس می‌کردن و دوره خیلی عالی بود
  • به بقیه پیشنهادش می‌کنم
  • دوره‌ی خوبی بود … امیدوارم این دوره کمکم زودتر به خواستم برسم!

 

این نوع نظرات هیچ ارزشی ندارند

 

راضی بودن شخص، معیاری بر خوب بودن یک دوره آموزشی نیست!

 

یک مثال می‌زنم:

 

من در یک دوره فروش شرکت می‌کنم و از مطالب آن کاملا راضی هستم، اما وقتی نتوانم فروشم را بیشتر کنم، رضایت من چه کمکی به مخاطب فعلی می‌کند؟

 

تنها چیزی که اهمیت دارد فقط نتایج هستند.

 

 

حالا تصور کن من یک دوره فروش شرکت می‌کنم و این بار فروشم ۵ برابر بیشتر می‌شود. حالا نظر این شخص ارزش دارد. مخاطب با خودش فکر می‌کند چون شخص به این نتیجه رسیده، پس من هم می‌توانم!

 

به هر حال همیشه می‌گویم: بودن این نظرات، بهتر از نبودنشان است

 

اشتباه سوم: گارانتی‌ منسوخ شده

 

 

خیلی از موارد این صفحه محصول را نادیده گرفتم تا به موارد اصلی‌تر بپردازم. وگرنه می‌توانیم ساعت‌ها درباره‌ی ایرادات این صفحه محصول صحبت کنیم.

 

صادقانه به من بگو، چند بار این گارانتی را با همین مدل و دسخط در صفحه‌محصول‌های مدرس‌های مختلف دیده‌ای؟

 

احتمالا زیاد

 

نکته جالب آن این است که بعضی از مدرس‌های فن بیان دیگر دقیقا همین الگو را کپی می‌کنند. تصور می‌کنند اگر این راهکار برای این شخص نتیجه بخش بوده پس برای من هم همینطور خواهد بود.

 

 با این کار ضعیف بودنمان را اثبات می‌کنیم

 

 

واقعیت این است که مردم به نسبت قبل خیلی باهوش‌تر شدند، دیگر ترفند‌های قدیمی جوابگو نیست، مردم خیلی راحت‌تر از قبل می‌فهمند که راست می‌گوید و کی می‌خواهد گولشان بزند.

 

با این کار ضعیف بودنمان را اثبات می‌کنیم. چون بلد نیستیم با تکنیک‌های تبلیغ‌نویسی گارانتی بدهیم، کپی می‌کنیم!

 

مردم می‌دانند کی از کی کپی کرده است. مردم به سادگی می‌توانند نسخه اصلی را حدس بزنند.

 

پس بجای اینکه صفحه‌محصول‌های دیگران را کپی کنی، طوری گارانتی بده که رقبا تعجب کنند.

 

برای مثال می‌توانیم اینطوری گارانتی بدهیم:

 

این دوره تا ۹۰ روز آینده برای تو رایگان است، اگر از مطالب این دوره استفاده کردی و نتیجه نگرفتی ما ۲ برابر پولت را به تو بر‌ می‌گردانیم.

آیا سو استفاده نمی‌کنند؟

 

 

مطمئن باش کسی که قصد خرید چیزی را ندارد حتی اگر به او گارانتی بدهیم، باز هم تمایلی برای خرید محصول نخواهد داشت.

 

از طرفی فقط کسی می‌تواند از این گارانتی استفاده کند که تمرینات را انجام داده باشد، برای همین می‌توانیم یک گروه تلگرامی برای اعضا تشکیل بدهیم تا کاملا بتوانیم تشخیص دهیم.

 

در واقع این گارانتی به مخاطب اثبات می‌کند که این دوره نتیجه بخش است. چون غیر ممکن است که مخاطب از این دوره استفاده کند و نتیجه نگیرد.

 

می‌خواهی حرفه‌ای‌تر شوی؟

 

 

در کتاب رازهای ناگفته محصولات آموزشی در مورد مواردی صحبت کردم که موفقیت یک محصول آموزشی را تعیین می‌کند.  رازهایی که خیلی از مدرس‌ها از آن بی‌اطلاع هستند.

 

پیشنهاد می‌کنم حتما این کتاب را مطالعه کنی، آن‌جا کمی بیشتر در مورد تبلیغ‌نویسی صحبت می‌کنم.

 

بهترین‌ها را برایت آرزو دارم

2 پاسخ
  1. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام .من دو تا دوره غیر حضوری تبلیغ نویسی شرکت کردم ولی هنوز نمیتونم تبلیغ نویسی کنم.الان با دیدن این نمونه خیلی درک م به تبلیغ نویسی عمیق تر شد.بقیه پیجها و سایتهای دوستان تبلیغ نوبس رو دیدم ولی مثل شما اینقدر رو راست و واضح رموز کار رو نمیگن چه برسه به نقدوبررسی صفحه محصول.
    دمت گرم.
    ایکاش نمونه های بیشتری رو بررسی میکردی.
    ایکاش میتونستم بیشتر از کمکتون استفاده کنم.ممنون میشم این فرصت رو بهم بدی تا از دانش و تجربتون بیشتر بدونم.
    درپناه حق

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *